Cat de noi sunt “noile media”?

(Fragment din cartea New Media, editura Tritonic 2007)

Ca si in cazul altor termeni din internet, “noile media” sunt definite diferit de categorii diferite de utilizatori. Astfel, oamenii de afaceri vor veni cu un set de definitii, cercetatorii din domeniul academic cu altul, specialistii din domeniul IT vor aduce in discutie definitii bazate pe elemente tehnice, iar „utilizatorul oarecare” va pune accent pe cu totul si cu totul alte aspecte.

In aceste conditii, a pretinde existenta unei definitii atotcuprinzatoare si satisfacatoare pentru oricine, de oriunde, ar fi un demers in cel mai bun caz utopic si naiv, iar in ce mai rau caz, unul arogant si complet inutil.

Putem regasi insa o serie de elemente comune pentru mai multe definitii (la fel cum gasim si multe suprapuneri intre definitiile noilor media si definitiile altor termeni; de exemplu, accentul pus pe formele online de colaborare si interactiune intre indivizi este comun pentru definitiile noilor media, web 2.0 si social media). Definitia cea mai generala porneste de la un consens asupra faptului ca noile media se refera la formele inovatoare de interactiune dintre oameni si tehnologie, la relatia dintre oameni si instrumente de comunicare folosite in mod creativ pentru a indeplini nevoie elementare de informare, comunicare si relationare.

Exista si pareri conform carora noile media sunt mijloacele de comunicare care se bazeaza pe canale digitale precum internetul, televiziunea digitala, hartia electronica, telefonia digitala. Alte definitii sunt chiar si mai vagi, considerand ca noile media reprezinta toate textele, sunetele, imaginile si formele grafice transformate de computer. Ele ar reprezenta, de fapt, adevarate baze de date si existenta lor depinde in mod absolut de existenta computerelor si a Internetului.

Ca si in cazul web 2.0, noile media nu se refera la tehnologii complet noi, aparute recent, ci la tehnologii care existau de ceva vreme si care, printr-un mod creativ de utilizare si prin multiple imbunatatiri, au intrat in atentia opiniei publice, capatand popularitatea uriasa de care se bucura astazi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: