Despre Carte

TITLU: NEW MEDIA
Autor Dorina Gutu
Editura: Tritonic

[Pre-însemnare]

Fara indoiala, cartea pe care tocmai incepeti sa o cititi este o carte-premiera: prima carte romaneasca despre new media, prima carte despre blogosfera romaneasca, prima carte care studiaza contextul new media din Romania prin perspectiva evolutiei fenomenului la scara globala, prima carte despre blogosfera politica romaneasca si, nu in cele din urma, prima carte care prezinta o colectie de interviuri cu unii dintre cei mai cunoscuti bloggeri autohtoni.

Si, indraznesc sa spun, lista primelor lucruri pe care cartea Dorinei Gutu le aduce in atentia cititorilor ar putea continua nestingherita. Pentru ca, in cele din urma, lumea new media este formata si traieste din premiere.

(…) Intr-un anume fel, noile media se impaca de minune cu firea noastra, iar autoarea nu se fereste sa spuna raspicat acest lucru. Insa, in acelasi timp, noile media ne imping și spre granite despre care, din prea multa resemnare balcanica, ne ferim pana sa si amintim: new media permit crearea de comunitati virtuale si retele sociale online, unde indivizi cu preocupari distincte, din spatii geografice variate se intalnesc, se informeaza, discuta, dezbat. Acestea impun atat regandirea proceselor traditionale de comunicare cu cetateanul/consumatorul/clientul, cat si gasirea unor modalitati noi de agregare si mobilizare. Web 2.0 a permis transformarea audientei in public activ. Ascensiunea citizen journalism-ului este o buna dovada, acesta schimband incet dar sigur modelul clasic al comunicarii de masa.

Purtata de-a lungul intregii noastre istorii ca un soi de neputinta genetica, interactiunea sociala in cadrul unor retele va fi pentru romani, daca nu o noua nastere, macar echivalentul unui botez.

(…) Autoarea considera ca evolutia blogosferei politice romanesti s-a facut, de voie-de nevoie, in ritm accelerat, arzandu-se multe etape, „impinsa” de evenimentele din mediul offline. Anul 2006 a reprezentat copilaria idilica, iar prima jumatate a anului 2007, adolescenta rebela. Cea de-a doua parte a anului 2007 ar putea sa duca spre etapa de maturitate. Mai mult, Dorina Gutu spera ca maturizarea blogosferei sa aduca abordari comunicationale mai coerente si mai echilibrate.

Plina de viata, scrisa cu nerv si furnizand informatii de ultima ora, volumul New media este un experiment si o carte-experiment deopotriva. Un experiment pentru ca incearca sa aduca in offline lumea noilor media. O carte-experiment pentru ca, in sine, volumul nu este un „jurnal tiparit”, ci un „blog tiparit”.

Iar daca unui experiment ii poti scrie o prefata-experiment, cum poti scrie prefata unui blog? Unei astfel de provocari am incercat sa dau raspuns prin aceasta pre-insemnare.
Lectura placuta!
(Fragmente din prefata semnata de Sorin Tudor)

Advertisements
%d bloggers like this: